~Românii din Ucraina nu tac

„Catre Presedintele Ucrainei Viktor IUSCENKO,

Presedintele Romaniei, Traian BASESCU
Presedintele Republicii Moldova, Vladimir VORONIN
ADRESARE

I. Cateva repere istorice
Excelentele Voastre.

In virtutea drepturilor noastre de reprezentanti ai minoritatii romane/moldovenesti din Ucraina dorim ca va aducem la cunostinta situatia dezastruoasa in care se afla invatamantul in limba materna a comunitatii noastre in urma politicii de lichidare a acestuia, promovata de autoritatile ucrainene centrale si locale de-a lungul deceniilor, indiferent de regimul pe care l-au reprezentat.
E destul sa amintim ca in Ucraina (R. S. S. Ucraineana) in toata zona dintre Nistru si Don (adica fara teritoriile care acum formeaza regiunile Cernauti, Transcarpatia si partea basarabeana a regiunii Odesa, care la acea perioada nu intrau in componenta Statului Ucrainean) in anul de studii 1929-30 functionau 121, iar in 1938 – deja 168 de scoli nationale numite pe atunci „scoli moldovenesti”, majoritatea absoluta dintre ele in anii urmatori fiind lichidate ca „institutii de invatamant in limba moldoveneasca” si transformate in scoli rusesti, apoi ucrainene.
In ce priveste invatamantul in limba romana in zonele care formeaza actuala regiune Cernauti (nordul Bucovinei, nordul Basarabiei si fostul tinut Herta al judetului Dorohoi) mentionam doar ca in primii ani de dupa razboi in rapoartele noii conduceri catre Kiev se transmitea ca in noua regiune sovietica ucraineana functionau 114 scoli cu predarea obiectelor in limba romana/moldoveneasca.
In regiunea Odesa, in special in zona basarabeana ( satele din raioanele Izmail, Kilia, Sarata, Tatarbunar, Reni), la inceputul perioadei sovietice functionau 62 de scoli cu predare totala sau partiala in limba romana/moldoveneasca.
Multe din aceste scoli din zonele sus amintite, cu unele abateri de la normalitate si pierderi, si-au pastrat de-a lungul anilor in perioada sovietica caracterul de scoala nationala, in care reprezentantii comunitatii noastre de romani/moldoveni aveau posibilitatea sa studieze toate obiectele in limba materna, fapt ce le-a asigurat conationalilor nostri obtinerea unor cunostinte profunde de cultura generala (or, se stie ca cel mai bine e sa studiezi in limba ta materna) ce le oferea posibilitatea de a-si continua studiile nu numai in Ucraina si in RSS Moldoveneasca, ci si in intreg spatiul sovietic.

II. Sperantele spulberate ale etnicilor romani/moldoveni

La inceputul anilor 90, votand pentru independenta Ucrainei ca stat si eliberarea lui de sub dogmele totalitarismului, etnicii romani/moldoveni, reprezentand cea de a treia etnie din punct de vedere numeric din Ucraina, dupa ucraineni si rusi, sperau ca vor recupera valorile pierdute, ca in fata lor se vor deschide posibilitati mai largi in directia pastrarii identitatii lor nationale, limbii si culturii. Sperau ca li se vor deschide posibilitati cu mult mai largi in directia obtinerii de studii superioare in limba materna la diverse specializari, decat cele filologice existente pana in 1991, prin deschiderea unei Universitati policulturale la Cernauti, conform intelegerilor realizate la cel mai inalt nivel in timpul intalnirilor trilaterale ucrainene-romano-moldovenesti, prevazute si in Tratatul de baza romano-ucrainean.
Dar asteptarile noastre au fost zadarnice. Reprezentantii natiunii titulare, fortele politice ucrainene, care s-au tot perindat la putere, organele de resort, demonstrand o falsa si fariseica grija fata de, chipurile, viitorul copiilor nostri, au incercat si incearca pe toate caile si sub diverse pretexte sa restranga reteaua invatamantului in limba romana.
Despre cele 168 de scoli existente cu 70 de ani in urma in Ucraina din zona dintre Nistru si Don nici nu mai amintim, desi cineva ar trebui sa raspunda pentru disparitia lor, care poate fi pusa in seama fostului regim comunist. Iata de ce vom aminti doar de unele momente semnificative ce s-au produs in Ucraina in cei 17 ani de independenta si suveranitate statala, de cand se spune ca statul nostru a pornit pe calea adevaratei libertati, a democratiei europene si a respectarii drepturilor omului si persoanelor apartinand minoritatilor nationale.
Astfel, in toata aceasta perioada, Ministerul Invatamantului si Stiintei din Ucraina, directiile pentru invatamant ale Administratiilor de stat din regiunile Cernauti, Odesa, Transcarpatia, unde populatia romanofona locuieste compact, au adoptat zeci de directive, ordonante, dispozitii, recomandari, planuri de invatamant, majoritatea dintre care, pe langa scopul nobil de ridicare a prestigiului limbii ucrainene ca limba obligatorie de stat, folosirea ei ca atare in institutiile statului, au urmarit in permanenta si scopul diminuarii importantei invatamantului national pentru minoritari, discreditarea acestuia. Mai mult chiar, in ultimul timp in aceasta activitate paguboasa sunt incluse si unele servicii speciale care n-au nimic comun cu invatamantul, cu activitatea politica.
In urma unei asemenea politici perfide numarul traditional al scolilor cu predarea obiectelor in limba materna a romanilor/moldovenilor din Ucraina a scazut considerabil. In regiunea Cernauti, de exemplu: de la 92 de scoli la 80. In doar cativa ani. Au fost inchise scolile din Valea Cosminului, Corovia, Camenca, raionul Hliboca. Prin deschiderea claselor ucrainene in cadrul lor, o parte din scolile noastre nationale au fost transformate in scoli mixte, romano-ucrainene.
Din cele 21 de scoli cu predarea integrala sau partiala in limba romana: care functionau la data proclamarii independentei Ucrainei, in partea basarabeana a regiunii Odesa, 16 erau cu predare in limba romana, doua mixte romano-ruse si trei cu predarea limbii si literaturii romane ca obiecte de studiu. Peste cinci ani, la data adoptarii Constitutiei Ucrainei, din cele 21 de scoli doar 13 mai erau cu predare in limba romana, 4 scoli erau deja scoli mixte si 4 cu studierea limbii si literaturii ca obiect, „acesta fiind limitat la o singura ora pe saptamana – mai putin decat pentru limbile straine”. Azi in zona sudbasarabeana functioneaza doar 8 scoli cu predare in limba materna, 10 mixte avand si clase romanesti/ moldovenesti si 5 scoli cu studierea limbii materne.

III. Politica de deznationalizare si asimilare a neucrainenilor

Ministerul Invatamantului si Stiintei, directiile respective ale Administratiilor regionale de stat Cernauti, Odesa, Transcarpatia nu se multumesc doar cu atat. Ele continua sa adopte programe, sa emita diverse dispozitii, ordonante, recomandari, regulamente etc., scopul carora, la drept vorbind, nu este altul decat lichidarea retelei traditionale de invatamant in limba romana, care a functionat in Ucraina de-a lungul mai multor decenii, fiind garantat pana acum de Constitutia Ucrainei, de Legile „Cu privire la minoritatile nationale din Ucraina”, „Cu privire la functionarea limbilor”, conform actelor finale ale Conferintelor de la Helsinki, Viena, Kopenhaga, a Cartei de la Paris, Conventiei cadru 2001, Cartii europene a limbilor regionale si minoritare.
Acum se pare insa ca in tara noastra nu se mai pune pret pe aceste angajamente internationale ale Ucrainei, precum si pe obligatiunile pe care le are statul in fata minoritatilor nationale. Totul ce se face in domeniul invatamantului are un singur scop: ucrainizarea neucrainenilor, deznationalizarea minoritarilor in ritm stahanovist. Folosirea sferei de folosire a limbii lor materne a reprezentantilor minoritatilor nationale se reduce de la o zi la alta. Astfel, la metodele incercate pana nu de mult care tineau de inchiderea scolilor nationale fara consultarea vointei parintilor copiilor, apar alte metode noi:
– deschiderea claselor ucrainene in scolile nationale cu scopul desfiintarii acestora din interior ( Bahrinesti, raionul Hliboca, Vancicauti, Boian si liceul nr. 2 din oraselul Noua Sulita, raionul Noua Sulita;
– numirea in fruntea scolilor nationale a unor director care nu cunosc limba materna a copiilor pe care ii invata (SMN 17, or. Cernauti);
-predarea fortata a unor obiecte din programul scolar („Geografia Ucrainei”,”Istoria Ucrainei”, „Educatia fizica”, „Educatia patriotica”, „Ucrainologia”) in limba ucraineana, duce la ingustarea sferei de functionare a limbii materne in scoli;
– introducerea cursului integrat „Literatura romana-literatura universala”, lucru ce nu s-a intamplat si in scolile ucrainene, in urma caruia s-a redus considerabil volumul de predare a literaturii nationale cu zeci de ore pe saptamana (in scolile ucrainene literatura universala se preda aparte de literatura ucraineana);
– stimularea lipsei de manuale in limba romana la diverse obiecte pentru a forta trecerea predarii obiectelor („Istoria Ucrainei”, „Geografia Ucrainei”, „Ucrainologia”, etc) in limba ucraineana;
– editarea de manuale necalitative, de un nivel profesionist, didactic, stiintific redus. In unele manuale, cum este, de exemplu” Eu si Ucraina”, sunt omisi romanii ca populatie autohtona in Ucraina, desi ei reprezinta un segment important de populatie, depasind numeric alte etnii care sunt enumerate in manual.
– in cuvantarile sale, cand vorbesc despre nationalitatile conlocuitoare in Ucraina, chiar si presedintele Ucrainei, ii omite pe romani, enumerandu-i doar pe unguri, polonezi, bulgari, rusi, tigani, evrei;
– scrierea documentatiei, orarelor si jurnalelor de clasa, programelor de lucru, protocoalelor etc. agitatia extrascolara si instructiva, diversele concursuri profesionale se desfasoara in limba ucraineana, reducandu-se si mai mult caracterul de scoala nationala;.
– anularea examenelor de absolvire si de admitere la limba romana in institutiile de invatamant superior si la cele medii de specialitate;
– inlocuirea examenului de admitere la limba romana cu cel de limba ucraineana la specialitatea: invatator pentru clasele primare pentru scolile cu limba romana de predare a obiectelor (Colegiul pedagogic al Universitatii Nationale „Iu. Fedkovici” din Cernauti);
– nerespectarea intelegerii tripartite romano-ucraineana-moldovenesti de deschidere la Cernauti a unei Universitati policulturale, unde etnicii romani/moldoveni din Ucraina ar avea posibilitatea de a obtine studii superioare in limba materna;
Dispozitiile si recomandarile Ministerului Invatamantului si Stiintei, precum si cele emise de directiile de invatamant ale administratiilor regionale de stat Cernauti si Odesa, au caracter discriminatoriu, vin in contradictie cu prevederile constitutionale, cu drepturile persoanelor apartinand minoritatilor nationale, cu standardele europene in materie de drepturile omului. Se creeaza un agiotaj de cele mai multe ori neintemeiat in jurul predarii si insusirii limbii de stat. Sub pretextul nobil al popularizarii si insusirii mai bune a limbii ucrainene sunt impuse diverse masuri extrascolare, zile, saptamani, decade, ale limbii ucrainene, astfel diminuaandu-se in mod voit importanta limbii materne pentru neucraineni. Mai mult, se vehiculeaza ideea lipsei de perspectiva a invatamantului in limba romana in Ucraina. Cadrele didactice sunt descurajate in permanenta, recomandandu-li-se cu insistenta sa treaca la predarea tuturor obiectelor in limba ucraineana.
Astfel, institutiile statului ucrainean, inclusiv Presedintia tarii, promoveaza o politica de discriminare, de asimilare a minoritatii romanesti/moldovenesti, intreprinde diverse masuri in directia lichidarii invatamantului in limba noastra materna. Reiesind din toate acestea cerem sa ni se acorde protectie internationala impotriva manifestarilor de nationalism, de xenofobie si de rasism care sunt tot mai frecvente in Ucraina. Totodata cerem sa fie respectate drepturile noastre constitutionale la invatamant in limba materna, la pastrarea identitatii nationale, conform standardelor europene. Avem nevoie de conditii egale de invatamant cu reprezentantii natiunii titulare.

Deputatii in Consiliul regional Cernauti
Aurica BOJESCU, secretar responsabil

Vasile TARATEANU, presedintele Senatului
Uniunii Intterregionale”Comunitatea romaneasca din Ucraina”
*

DECLARATIE

Examinand situatia in care se afla invatamantul in limba materna a populatiei romanofone din Ucraina;
luand cunostinta de nenumaratele tentative ale Ministerului Invatamantului si Stiintei, ale directiilor de Invatamant si Stiinta ale Administratiilor de stat din regiunile Cernauti si Odesa, de a restrange aria de functionare a limbii romane in zonele unde invatamantul in limba materna a populatiei autohtone are traditii seculare;
dand expresie nenumaratelor adresari si plangeri ale populatiei, parintilor si copiilor, cadrelor didactice privind politica de asimilare fortata, de lichidare a invatamantului in limba romana, Senatul Uniunii Interregionale „Comunitatea Romaneasca din Ucraina” este imputernicit sa declare urmatoarele:
In Ucraina se promoveaza o politica de discriminare a populatiei romanofone pe motive lingvistice si de asimilare fortata a acesteia. Institutiile de resort ale statului fac tot posibilul pentru a diminua rolul invatamantului in limba romana. Ele duc o politica de discriminare a minoritatii romanesti/moldovenesti, adica de asimilare fortata a neucrainenilor. La drept vorbind, impotriva limbii noastre materne a pornit o adevarata ofensiva, dirijata de fortele national-extreniste ucrainene. Limba noastra materna este eliminata treptat din viata publica, din administratia locala, din justitie, din institutiile statului ucrainean.
In ultimul timp se fac tentative din ce in ce mai serioase in vederea scoaterii limbii romane si din sfera invatamantului public. In locul unor masuri concrete pentru ridicarea nivelului profesional de predare si studiere aprofundata a limbii de stat in cadrul orelor prevazute pentru limba si literatura ucraineana, de asigurare a scolilor cu cadre didactice bine pregatite in acest domeniu si cu manuale si metodici avansate, autoritatile locale, Ministerul Invatamantului si Stiintei a pornit pe o cale gresita. Prin diverse masuri condamnabile se urmareste cu perseverenta lichidarea retelei traditionale de invatamant in limba romana. In mod dictatorial este schimbata limba de predare a unor obiecte; se deschid clase ucrainene in cadrul scolilor nationale; scolile cu limba romana de predare a obiectelor nu sunt asigurate cu manualele de istorie si geografie a Ucrainei, de ucrainologie s.a., in limba romana, lucru pe care nu putem sa-l toleram in continuare, deoarece prin incalcarea dreptului la instruire in limba materna, consfintit in Constitutia tarii, in Legea cu privire la minoritatile nationale in Ucraina si in principalele angajamente internationale ale Ucrainei, se atenteaza la fiinta noastra nationala.
Aceasta situatie nu mai poate continua. Drept urmare facem publica aceasta Declaratie si ne rezervam dreptul de a ne adresa conducerii Ucrainei, cetateni loiali ai careia suntem, precum si conducerii de varf a Patriei noastre istorice, institutiilor internationale de resort, cu rugamintea de a ne salva de la deznationalizarea si asimilarea fortata, impuse prin politica ultranationalista, xenofoba a unor functionari publici cu responsabilitati oficiale ale statului ucrainean.

Cernauti, Martie 2008″

Anunțuri